Wednesday 9 November 2011

Allah Sebaik-baik Pembalas Kebaikan

Sibuknya Ummi sejak kebelakangan ini. Bukanlah sibuk sangat..tapi bila rutin harian berubah, daripada hanya menguruskan anak-anak kini ada komitmen baru, memang terasa kesibukannya. Almaklumlah,rutin yang sedia ada pun sentiasa membuat Ummi terkejar-kejar,ini pula bertambah amanat baru yang Ummi sanggupi untuk memikulnya.

Begitu pun alhamdulillah kerana Ummi di pilih oleh Allah untuk terus berbakti kepada masyarakat setempat. Masa juga amat berharga bagi Ummi ketika ini. Memandangkan ruang dan peluang yang terbuka, Ummi gembira bila Abi pun merestuinya. Terima kasih buat Abi yang sangat prihatin, sabar dan bertolak ansur. Sejak tanggungjawab baru ini Ummi pikul, kerap juga Ummi pulang lewat ke rumah. Tapi sehingga hari ini, Abi tetap sabar dan membantu Ummi mana yang kurang. Terima kasih sangat-sangat yer Abi...Moga apa yang Ummi lakukan ini Abi juga memperoleh kebaikanya.

Ummi terpanggil untuk bercerita tentang kata-kata seorang sahabat bila bercerita tentang kerja-kerja yang sememangnya tidak nampak keuntungan di dunia. Apabila wang ringgit menjadi ukuran dalam menjalankan segala amanat yang di beri..Juga Ummi kagum melihat sahabat Ummi yang lain, yang sangat tidak berkira dalam perjuangannya sehingga Ummi malu melihat dia dan suami yang sentiasa berusaha keras mencurahkan masa dan wang ringgit dalam usaha menegakkan agama Allah. Terima kasih Kak Zaiton Mohamed dan suaminya Abang Syukor yang banyak membantu dan memberi contoh tauladan yang baik kepada Ummi.

Terjemahan : Surah Al-A'raaf [7] : 179
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakkan dari jin dan manusia; mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

Jadilah manusia yang melihat dengan mata hati, yang memahami bahawa dunia ini hanyalah sementara. Yang Allah ciptakan untuk beramal dan beribadat padanya. Memang benar kekayaan dunia memberikan kita kesenangan dan pilihan yang banyak. Namun menjadi manusia yang bersyukur adalah lebih utama. Ummi sangat bersetuju dan menganjurkan sahabat semua mengumpulkan harta namun tidaklah sehingga membawa kita menjadi salah seorang dari isi neraka.

Terjemahan : Surah Al-Anfaal [8] : 2
Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (kerananya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakal.

Carilah harta dunia sebanyak yang kita suka, tapi Muslim yang baik ialah yang mengabdikan diri pada Tuhannya. Kepada sahabat-sahabat semua yang memudahkan segala urusan Ummi, moga Allah lah sebaik-baik pembalas kebaikan dan semoga segala usaha kecil ini mendapat keredhaan dan pahala berpanjangan. Amin...

No comments:

Post a Comment