Tuesday 25 October 2011

Adat VS Ibadat?

Surah Al-Baqarah [2] : 170
  Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah," mereka menjawab: "(Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami". "(Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk?"

Maksudnya, mereka yang telah diseru supaya mengikut perintah dan larangan Allah yang Maha Agung, tetapi mereka ingkar dan beralasan tradisi nenek moyang tidak boleh ditinggalkan, iaitu penyembahan berhala dan membuat sekutu-sekutu bagi Allah yang Maha Agung. (Rujukan : Tafsir Ibn Katsir)

Ayat di atas di turunkan oleh Allah SWT mengisahkan tentang keingkaran orang-orang kafir di zaman Rasulullah SAW sewaktu mereka di seru agar beriman kepada Allah SWT. Masyarakat Jahiliyah ini amat mengagungkan tradisi atau budaya yang di warisi turun temurun dari nenek moyang mereka. Bagaimanapun, sebagaimana Al Quran itu menjadi petunjuk bagi mereka yang mengetahui dan berfikir, jelas bahawa ayat ini bukanlah di turunkan kepada umat di zaman Rasulullullah sahaja malah wajar di jadikan pengajaran sepanjang ketiadaannya juga.

Ummi ingin berkongsi cerita tentang fenomena dalam masyarakat kita. Terdapat fenomena baru dalam masyarakat kita apabila melakukan atau menunaikan ibadah kepada Allah ada saja kepercayaan atau pun budaya yang kononnya baru di masukkan dalam melaksanakanya. Ceritanya begini, Ummi baru saja di berikan oleh Abi bahawa ada sahabatnya yang ingin mengakikahkan anaknya dengan seekor kambing. Maka seperti biasa kita akan adakanlah jamuan untuk akikah itukan? Seronoknya tentang jamuan itu ia akan di adakan di Morib, dengan stail barbecue pula kambing itu. Lantas Ummi terus menggelengkan kepala dan istifar panjang. Lalu bertanyalah Abi kenapa Ummi reaksinya begitu. Lama Ummi diam agar Ummi menjawab dengan hikmah.

Lantas Ummi ceritakan padanya satu ungkapan Ulama' terkenal Malaysia iaitu Dr. Hassan Din Al-Hafiz, katanya sebarang ibadah yang di jalankan seandainya ada unsur-unsur maksiat atau riak dan sebagainya maka hilanglah barokah pada ibadah itu...Inilah yang kita takuti dalam masyarakat kita hari ini. Unsur-unsur maksiat, riak, kesombongan, hiburan keterlaluan, sangat berleluasa. Abi kemudian menambah pula, mana awak tahu orang tu sombang, dia nak buat suka-suka apa salahnya? Haa...itulah dia! Akikah bukan jamuan suka-suka. Ia di lakukan sebagai menebus diri anak yang lahir itu dan sebagai melahirkan rasa syukur kepada Allah atas kurniaan yang sangat berharga itu. Ummi jawab sekali lagi dengan Abi, memanglah riak, ikhlas itu hanya Allah saja yang Maha Mengetahui kerana ia rahsia hati manusia cuma kita boleh dapat melihatnya secara zahir. Maaflah andai kata ada yang tidak bersetuju,tapi pada Ummi pemilihan tempat, menu dan agenda suka-suka itu bukan sesuatu yang di anjurkan dalam Islam. Itulah yang Ummi cuba jelaskan.

Dalam masyakat kita hari ini, majlis barokah yang di penuhi dengan sempada syariat sukar di cari. Kebanyakkanya adalah budaya semata-mata. Sedihnya, ada antaranya ibadah ikut-ikutan sahaja. Walimatul urus, akikah, cukur jambul, melenggang perut, bertunang..Amalan-amalan ini yang sepatutnya mendatangkan pahala dan sedekah besar buat kita, kini malah menjadi dosa pula...Nauzubillahhiminzalik..

Dari Irbadh bin Sariyah : Rasulullah saw bersabda, “Hendaklah kamu bertakwa kepada Allah Subhana wa Ta’ala, dengan mendengar dan taat, meskipun yang memerintahkan kamu adalah seorang budak dari Habsyah. Kamu akan melihat perselisihan yang sangat dahsyat sesudahku, maka hendaklah kamu berpegang pada Sunnah-ku dan Sunnah-Khulafa ur rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah dengan gigi gerahammu dan jauhilah perkara-perkara baru, sesungguhnya setiap bidaah (perkara baru dalam agama) adalah sesat.” [0040] Sahih Ibnu Majah

Kembalilah kepada Islam yang benar. Sekurang-kurangnya ambillah tahu bagaimana sewajarnya sesuatu ibadah itu wajar di lakukan, bukan sekadar ikut-ikutan sahaja. Ummi tak kata mengikut budaya itu salah, tapi berhati-hatilah pada yang benar-benar salah...Takut ia memang salah, sesalah-salahnya... 

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment