Tuesday 4 October 2011

Kemeriahan Ramadhan dan Syawal

Lamanya dah tak menulis..Ada yang rindu tak? ;-) Bukan apa, Ramadhan dan Syawal adalah bulan yang amat sibuk bagi Ummi. Bukan saja sibuk dengan anak-anak malah hal-hal semasa yang berlaku di sekeliling Ummi. Sebenarnya rutin harian Ummi tu setiap hari hampir sama sahaja sebenarnya. Tapi kesibukanya sentiasa ada. Bertambah sibuklah pada bulan Ramadhan, juga pada kesibukkan menjalin silaturrahim pada Syawalnya pula.

Kalau nak cerita betapa banyaknya makan dalam Syawal ni memang tak tercerita,sampai kami sebenarnya datang sekadar untuk menjaga silaturrahim dan hati tuan rumah saja rasanya. Bayangkan 4 minggu berturut-turut sepanjang syawal kami pulang lewat setiap hujung minggu untuk memenuhi undangan yang tak menang tangan sebenarnya! Amboi..mewah betul rakyat Malaysia dengan jamuan hari raya. Terkenang anak-anak kecil di Palestin yang sentiasa tak pernah kenyang namun begitu kental jiwanya! Subbahanallah..teringin Ummi punya anak-anak secekal itu,tapi atmosfera di Malaysia ini begitu berbeza. Anak-anak di Malaysia begitu manja dan dimanjakan!

Alhamdulillah Tareq dan Fahad berpuasa penuh tahun ini...Jadi sebagai meraikan mereka tahun ini raya kami belikan mereka baju dan seluar BEN10 kesukaan mereka. Jadilah..mereka pun suka sangat! Duit raya pun alhamdulillah..Cuma tahun ini tak ada gambar raya seperti selalu. Rasanya kami tak bergambar langsung tahun ini. Kecuali gambar yang di ambil oleh adik-adik Ummi dan ipar duai. Bukan apa,kamera Ummi rosak. Itu yang malas rasanya nak ambil gambar.

Begitu pun bagi Ummi dan Abi,tahun ini adalah tahun yang paling meriah bagi kami. Kenapa? Sebab tahun ini kami rajin sangat memenuhi undangan rumah terbuka selain menziarahi rumah emakemak dan bapa-bapa saudara yang biasanya kami kunjungi setiap tahun. Mengambil kesempatan untuk ziarah-menziarahi dan menghormati yang tua, juga memenuhi jemputan sahabat handai setahun sekali.Kalau tak raya tentu payah nak berkunjung,sekali pun jiran sebelah rumah! Namun anehnya ada juga jiran tetangga yang merasakan kunjungan yang tak ada jemputan ni membebankan mereka. Siap ada yang tak buka pintu lagi! buat-buat tak dengarlah,atau yang memberi alasan sibuk untuk sekadar memeriahkan tetamu sebentar. Kefahaman kita tentang memelihara silaturrahim masih cetek! Semoga kita semua diberi kesedaran tentang pentingnya memelihara silaturrahim daripada datang menjamu selera saja!

Alhamdulillah,berakhirnya syawal juga menyaksikan Ummi mengakhiri Modul 1 pengajian Ummi. Bercuti 3 minggu sebelum menyambung kuliah seterusnya hujung bulan ini. Insya Allah juga, usrah di kawasan Ummi ini pun akan bermula minggu ini,di rumah Ummi Insya Allah Isnin ini. Akhirnya, suasana hari raya dah berakhir. Entah bertemu kembali atau tidak kemeriahan Ramadhan dan Syawal tahun depan..Ummi sebenarnya sentiasa rindukan Ramadhan dan Syawal..Ramadhan kerana keberkatanya dan Syawal kerana terjalin jalinan silaturrahimnya,bukan kerana mewahnya makan pada kedua-dua bulan ini! InsyaAllah moga diizinkan Allah bertemu kembali tahun hadapan..

Pada yang tak reti-reti meraikan Syawal dengan ziarah dan mohon keampuan,moga-moga Allah beri pertunjuk. Dan semoga tak berulang lagi tahun hadapan Insya Allah! Kesempatan ini juga Ummi gunakan untuk memohon ampun dan maaf pada semua yang rajin menjenguk-jenguk blog Ummi ni..Pada yang mengenali Ummi,jemputlah ke rumah,tak raya pun boleh ziarah silalah...

No comments:

Post a Comment