Tuesday 11 October 2011

Hal Jiran Tetangga!

Ummi hari ini mendengar suatu kisah yang disampaikan oleh seorang sahabat kepada Ummi. Katanya heboh di kalangan 'beberapa orang jiran tetangga' yang bercerita perihal kaum keluarga Ummi yang terdekat. Kononya baru mengetahui bahawasanya Ummi tergolong dalam golongan keluarga yang semuanya berpelajaran tinggi. Secara automatik Ummi membentak dalam hati!

Jadi,selama ini bila Ummi di tanya tentang kelulusan Ummi rupanya dalam hati memperkecilkan atau tidak benar-benar percaya apa yang Ummi ceritakan atau Ummi miliki? Pernah suatu ketika dahulu, Ummi di minta untuk mengajar tuisyen bagi pelajar-pelajar UPSR. Yang minta tolong tu satu,tapi sibuk juga sesetengah yang lain itu mempertikaikan adakah Ummi ini layak mengajar? Sampai ada yang bertanya dengan Ummi,kelayakan apa Ummi ada, STPM,Diploma atau Ijazah? Wah,wah,wah...setakat nak ajar tuisyen budak UPSR dah banyak ceritanya..Walhal kalau si tuan punya diri tu boleh mengajar sendiri atau boleh mencari guru yang lebih baik,silakanlah cari guru yang lain. Ini hantar pada Ummi dan mengaku dia tak dapat nak faham silibus hari ini, bertambah dengan penggunaan Bahasa Inggeris sekarang..Bila fikir-fikir,kelakar tak?

Ummi bukan orang yang layak pun sebenarnya. Terlebih pula masa di UNITAR dahulu Ummi ambik IT bukan bidang pendidikan. Tapi sepanjang Ummi degree dulu, Ummi mengajar tuisyen untuk menampung kehidupan Ummi di universiti. Percaya atau tidak, Ummi memang buat duit, because education is a business! Seriously, I really earn! Kalau Ummi kira masa tu Ummi charge untuk personal bagi student UPSR saja, Ummi dapat RM30 sejam. And that was 10 years ago...

Oleh kerana ada yang mendengar tu jiran yang rapat dengan Ummi maka dijawablah, memang betul Ummi ni pelajaran tinggi Buktinya dia ada melihat Ummi keluarkan sijil-sijil Diploma & Degree Ummi masa Ummi nak masuk belajar balik kat UM sekarang. Di tambahlah pula cerita sedap lagi yang Ummi sambung belajar lagi kat UM. Pada Ummi kisah Ummi di UM, Degree & Diploma ni patutnya tak patut timbul. Hanya kerana Ummi menjadi suri rumah sepenuh masa maka isu tentang tinggi rendahnya pendidikan menjadi isu, walhal dah ramai wanita yang berpendidikan tinggi mengambil keputusan menjadi suri rumah dan menjaga sendiri anak-anak.

Ummi pernah sewaktu baru mula tinggal di sini di hina seorang pakcik di depan khalayak. Dia mengatakan Ummi ni bodoh sebab tak mahu bekerja. Bodoh sebab menghabiskan duit ibu bapa yang bersusah payah menyekolahkan Ummi. Bodoh sebab bazirkan wang hampir 1 juta ringgit kalau di kira dari mula-mula Ummi masuk sekolah hingga ke universiti. Aduh..pedihnya tuduhan..

Pesan Rasulullah dalam mendidik anak-anak:-

"Didiklah anak kamu mengikut zamannya bukan zamanmu.."

Agak-agaknya, kalau si ibu itu kurang ilmu boleh ke dia didik anaknya dengan sempurna apalagi kalau di kira dalam zaman serba canggih dan moden ini. Apalagi bila penguasaan bahasa Inggeris pun menjadi isu dalam pendidikan anak-anak. Sedihnya kita ni, dah lah tak berilmu mempertikaikan pula orang yang lebih tahu.

Beginilah, secara peribadi Ummi memang rasa rendah diri dan kebelakang. Memandangkan sahabat se-U Ummi pun semuanya berkerjaya. Tapi bukanlah keputusan ini Ummi ambil dengan mudah. Buat masa ini, inilah yang terbaik buat Ummi dan keluarga. Semoga keberkatanya akan Ummi perolehi di masa akan datang dan semoga sahabat-sahabat Ummi ini lebih mengambil ikhtibar bila melihat anak-anak yang membesar di sekeliling kita. Ada yang ibunya memang di rumah tapi anehnya anak-anak seperti terbiar tak beribu! Bertebar tak tentu hala. Ada pula ibunya terlampau sibuk sehingga hal ehwal anak-anak diletakkan sepenuhnya di tangan pengasuh. Sejauh mana  anak ini pergi,bekalan ilmu itulah yang utama. Bukan nanti dia nak jadi orang kaya atau pangkat besar tapi bagaimana dia memanfaatkan dirnya. Itulah yang utama!

2 comments: