Wednesday 23 November 2011

Lemahnya Insan...

 Sibuknya Ummi kebelakangan ini...Kesibukan Ummi ini adakalanya mengundang stress yang agak tinggi dalam diri Ummi. Kerja-kerja biasa di rumah, ditambah lagi dengan tugasan sebagai isteri dan ibu juga amanah baru yang Ummi pikul. Alhamdulillah..ramai yang membantu. Tapi sebagai resminya Ummi sebagai insan biasa tidak pernah terpisah daripada rasa letih, lemah dan berputus asa.
 "Barangsiapa bertakwa kepada Allah, niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya." (QS. Ath-Thalaq : 4)
Lemahnya manusia ini...Dalam dugaan kecil yang Allah berikan, amat mudah pula kita merasa lemah dan berputus asa. Amat mudah juga kita merasakan jauhnya Allah daripada kita. Walhal Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Mengetahui. Tak mungkin Allah memberikan kita dugaan dan ujian yang tak mampu kita memikulnya...
Seperti ayat Ath-Thalaq di atas, jelas dinyatakan seandainya kita menyerahkan diri kita bulat-bulat pada Allah nescaya Allah akan dengan mudahnya memberikan kita jalan keluar terhadap segala persoalan dalam kehidupan kita.
 Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda, "Allah 'azza wa jalla berfirman, "Aku sediakan bagi hamba-hambaKu yang soleh segala kenikmatan (syurga) yang belum pernah dilihat oleh mata, belum pernah didengar oleh telinga, bahkan belum pernah terbesit dalam hati sanubari manusia,"(HR.Muslim)
Sebagai motivasi dan peringatan buat Ummi,semoga hadith di atas sentiasa Ummi ingat intipatinya...Syurga..syurga..syurga...semoga apa yang sedang Ummi perjuangkan hari ini dan hari akan datang akan mendapat hasilnya di dunia dan akhirat. Amin..


No comments:

Post a Comment